Blogi

Esimies – älä anna palautetta!

Usein palautteen antaminen lähtee ajatuksesta, jossa esimies ja alainen ovat hierarkiassa päällekkäin. Esimies katsoo peruutuspeiliin, ja ylivertaisella viisaudellaan kertoo alaiselleen, mikä meni pieleen.

Tai jos mikään ei jostain syystä mennytkään pieleen, niin esimies yrittää arvata kenelle tällä kertaa antaisi kuukauden työntekijä -palkinnon.

Esimies tekee turhaa työtä katsellessaan taaksepäin ja antaessaan liian myöhään palautetta alaiselle, joka ei palautetta ymmärrä.

Tee kaikkien työstä näkyvää ja ymmärrettävää

Palautteen antamisen sijaan tee työstä läpinäkyvää niin, että kaikki ymmärtävät itse, meneekö hyvin vai huonosti. Pidä huolta, että kaikkien työn tulokset ovat jatkuvasti näkyvissä niin työn tekijälle itselleen kuin muillekin tiimin jäsenille.

Työn ymmärrettävyyttä auttaa se, että yksittäinen tiimi vastaa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti omista asiakkaistaan. Älä jaa organisaatiota funktionaalisiin siiloihin. Pyri siihen, että jokainen tiimi tarjoaa asiakkailleen jotain ostettavaa. Jos tiimi osaa tehdä jotain, jonka asiakas ymmärtää ostaa, niin tiimikin todennäköisesti ymmärtää työnsä merkityksen.

Pidä tiimit niin pieninä, että kaikki tuntevat toisensa. Kun kaikki tuntevat toisensa ja näkevät työn tulokset, niin työntekijät kyllä antavat palautetta toisilleen tarvittaessa.

Töitä tehdään asiakkaita varten, ei esimiestä varten

Opeta tiimi tekemään töitä asiakasta eikä esimiestä varten. Kun kaikki kuulevat asiakkaan äänen, löytyy moneen kysymykseenkin ratkaisu kuin itsestään. Kannusta tiimiä kysymään palautetta suoraan asiakkaalta. Muista, että monessa työssä arvo asiakkaalle syntyy vuorovaikutuksesta asiakkaan ja yrityksen työntekijöiden välillä.

Kehuminen ja kiittäminen eivät ole vain esimiehen tehtäviä

Kun tiimissä nähdään itse työssä onnistumiset, ei kehuminen ja kiittäminen jää vain esimiehen vastuulle. Esimies voi toki palkita tiimiä yhteisesti hyvästä suorituksesta, tai antaa tiimin itse valita ne henkilöt, joita erityisesti halutaan kiittää. Tiimiläiset voivat kehua ja onnitella toisiaan, ja asiakas voi kiittää suoraan työntekijöitä. Esimiehenkin rooli kehittyy, ja tiimiläiset voivat toivottavasti antaa esimiehelleen palautetta hyvin tehdystä työstä.

 

Erkka Halme
Johtaja, Digitaaliset palvelut
Taito United Oy